Boosta med kosttillskott

Träning & kosttillskott

Att boosta sin prestationsförmåga eller muskelbyggnad när man tränar är något som många idag strävar efter. Det finns förstås olika sätt att göra detta, men ett säkert sätt är att kombinera rätt kost med rätt kosttillskott. Ett kosttillskott som fler och fler får upp ögonen för, är sådana som innehåller en koncentrerad mängd aminosyror.
Aminosyror är byggstenarna som alla proteiner består av, vilket utgör det som bygger upp våra muskler. Varje aminosyra har olika specifika uppgifter i kroppen, och de är därför bra på olika sätt, när det gäller att tillföra kroppen lite extra boost.

Totalt finns det 20 olika aminosyror. Knappt hälften av dessa är essentiella, vilket innebär att vi måste få dem i oss via kosten för att kroppen ska kunna ta tillvara dem. Det behövs alltså ett proteinrikt näringsintag av både vanlig kost och eventuella tillskott om man är ute efter att jobba lite extra på att bygga muskler eller få ut så mycket som möjligt av sin träning.

Grenade proteiner

De aminosyror som är extra bra för muskeltillväxt är till exempel BCAA vilket står för Branched-Chain Amino Acids. Dessa består av de tre grenade aminosyrorna leucin, isoleucin och valin. Dessa aminosyror utgör ett viktigt bränsle vid muskelkontraktion, det vill säga när musklerna arbetar. En annan är Glutamin. Det är också den vanligast förekommande aminosyran i vår muskelmassa. Att ta ett tillskott av glutamin kan hindra de muskelnedbrytande processer som startar i kroppen när vi tränar extra hårt.

De aminosyror som är extra boostande för vår prestationsförmåga är till exempel Beta alanin. Denna aminosyra är extra bra för dem som tränar mycket konditionsträning där fokus ligger på uthållighet och intervallträning. Beta-alaninet ökar kroppens buffringskapacitet av energi, det vill säga bidrar till att kroppen inte förbrukar all energi med en gång vid hård ansträngning, utan får lättare att ” spara lite”. En annan aminosyra som är extra bra för prestationen är Tyrosin. Tyrosin är utgångsämne för signalsubstanser som noradrenalin, adrenalin och dopamin. Dessa signalsubstanser är bra för att uppnå välmående och känna motivation under sina träningspass.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *